Litt om akustikk (i bandrom)

For å kunne øve godt og få god musikalsk framgang er det visse akustiske krav som må stilles til selve rommet. Alle vet at et godt øverom skal være dempet og med lite etterklang, men mer i detalj hvordan et godt øverom er - og hvordan man kan få til dette - kan du lese om på disse sidene. For de aller beste løsningene anbefaler vi sterkt at du/dere kjøper boka "Rock og uld". Der finnes detaljerte beskrivelser av ulike tiltak for å bedre akustikken.

Hva kan man gjøre med et bandrom som ikke låter bra?

Et vanlig problem er at det er altfor mye ettterklang i rommet, enten generelt, eller bare på visse frekvenser. Alle materialer har ulike egenskaper i forhold til lyd. Hvis du synger inn i en polvott, låter det temmelig dødt. Nesten all lyden dempes av votten. Dette kalles absorpsjon. Dersom du kaster en ball mot en betongvegg vil den sprette tilbake med omtrent samme fart. Her absorberes nesten ingenting, heller ikke lyd. Betong har nemlig lav absorpsjonsfaktor. Hvis to vegger eller gulv og tak er parallelle, vil lyden bli kastet frem og tilbake. Dette kalles flutterekko. Prøv å klappe i hendene, og det vil mange ganger høres ut som en bordtennisball som treffer et bord, en slags brrrr-lyd. Dette er lyd som reflekteres frem og tilbake mellom flatene. Dette ikke er bra for lyden i rommet. En skarptromme låter som et børseskudd. Hvis bassen i tillegg er rumlete og utydelig, og diskantområdet låter spisst og skrikende, er dette et rom som er svært uegnet for elektrisk forsterket musikk, enten det er et band eller et stereoanlegg.

Hva kan vi gjøre ?

Med relativt enkle midler kan du faktisk gjøre veldig mye.

Problemet med motstående vegger kan dere løse ved å sette opp noen hyller til lagring av utstyr og tomkasser. Det blir mer plass på gulvet, og det er jo en bonus i seg selv. Det som skjer da er at lyden vil bli spredt. Dette kalles diffusjon.

Fremdeles vil etterklangen (romklangen) stort sett være for dominerende. Dessuten har vi ikke gjort noe med gulv og tak, som nesten alltid er parallelle flater. Her vil de aller fleste automatisk si "teppe på gulvet". Gulvtepper kan være fine, men de gjør bare noe med diskant og høy mellomtone (ned til 500hz). Fremdeles vil det være mye grums i lav mellomtone, og bassen er like dominerende som før.

Taket er det stedet hvor du kan gjøre mest med lyden i et rom. Hvorfor det?

I de aller fleste rom er taket, med unntak av belysning, èn stor flate. Det er god plass til å henge opp ting. Dette gjør at man kan montere en himling. (Se nedenfor)

Den enkleste varianten er å feste lydabsorbenter i taket. Dette kan være plater av mineralull, treullsement, ull, spilepaneler og mye annet. Felles for dem er at de har høy lydabsorpsjon. Det er ofte nødvendig å nedsenke dem minst 20 cm. Dette er for å få absorpsjon i bassfrekvensene (da kreves det litt plass). Det finnes mange leverandører av lydabsorbenter både i Norge og utlandet. Et konsulentselskap hjelpe med å beregne mengden absorbenter som er nødvendig, men en tommelfingerregel er at et bandrom trenger en heldekkende absorberende himling som tilfredsstiller klasse A for absorpsjon. Det vil i praksis si at hele taket må være dekket med tykke direktemonterte absorbenter eller nedsenkede absorbenter.

Det kan fremdeles være behov for å dempe bassen enda mer. Da kan man rett og slett kjøpe noen pakker med glava/rockwool isolasjon (behold plasten på!) og sette disse i hjørnene. Det er nemlig i hjørnene at bassen er kraftigst. Mange leverandører produsere også såkalte bassfeller som kan benyttes.

En nedsenket løsning brukes også. Det er de samme himlingene med firkantede plater man er vant til å se på kontorer. En himling gir god bassdemping siden det går an å senke den ned fra taket (ca. 20 cm). Da kan man også bruke tynnere plater, for eksempel 2-5 cm tykkelse, og dersom man trenger ekstra bassabsorpsjon kan man legge løs mineralull over platene for eksempel langs kantene (randsonen) i himlingen.

Himlingen består av lette aluminiumskinner som hektes sammen og henges opp i taket med ståltråd. Se opp i taket neste gang du går i en butikk eller er innom et kontor- de aller fleste har en slik himling. Har dere bygd med Legoklosser en gang i verden fikser dere dette på noen timer.

Hva koster det?

  • 20 m2 10cm akustikkplater (Rockwool) : ca 4000,-
  • 20 m2 himling med 5 cm akustikkplater: ca 4500,-

Lite penger for mye bedre lyd i øverommet med andre ord! Kjenner du en snekker eller noen andre som får gode rabatter på byggevarer blir det enda billigere.

Hva med tepper på veggene og eggekartonger ?

Eggekartong er ekstremt brannfarlig, og det tar minst like lang tid å henge dem opp som en himling. Tepper må være tunge, og henge ca 15 cm ut i fra veggen dersom de skal ha noen effekt i bass og mellomtoneområdet. Da blir det med en gang mye styr med å feste dem.

Så: Akustikkplater i taket, enten rett på , eller i en himling gir det beste resultatet, med minst mulig arbeid.

Dersom dere har tenkt å bygge et øverom helt fra grunnen av anbefaler vi at dere kjøper boka "Rock og uld". Her vil dere få en komplett oppskrift på hvordan et øverom skal bygges som et flytende rom. Dette gir maksimal støydemping mot naboer og andre rom som ligger i samme bygg. "Rock og uld" får dere kjøpt fra Norsk musikkråd.

Generelt om lyd på øving

Ta vare på hørselen din og bruk ørepropper! Det er ingen som spiller ishockey uten hjelm. Å beskytte seg mot høy lyd er viktig. Dersom du ikke tar dette på alvor kan du utvikle tinnitus og andre hørselsskader.

Musikere og andre mennesker som har blitt utsatt for høy lyd over lengre tid har fått hørselsskader. Vi anbefaler musikere å bruke ørepropper på øving.

Formstøpte propper er det aller beste. Du får kjøpt dem hos de som selger høreapparater. Det tas en avstøpning av ørene dine, eller øret ditt skannes med ultralyd. Du kan velge mellom forskjellige dempingsnivåer tilpasset ønsket bruk, eksempelvis for øving, konsert eller arbeidsplassen. Fordelen med slike propper er at de demper jevnere på flere frekvenser, i motsetning til vanlige ørepropper som gjerne demper mer i høye frekvenser. Dette gjør at du etter en kort tilvenningsperiode nesten ikke merker at de er der (det blir som å gå med briller). Hvis du ikke roter dem bort, kan du ha disse proppene i flere år. Proppen (ikke filterert!) kan vaskes, og du kan bytte filteret som demper lyden. Norsk musikkråd har gode rabatter på både universalpropper og formstøpte ørepropper for alle medlemmer av sine medlemsorganisasjoner.

Ideelt bør man prøve å øve så lavt som mulig. Du blir mindre sliten og hører til og med hva de andre spiller. (Les teksten over en gang til!)

Utgangspunktet for lydnivået på øvelokalet bør være det instrumentet som har høyest volum akustisk, ofte er dette trommene. Det er også lurt å tenke på plasseringen av utstyret og musikerne.

Utnytt plassen slik at alle har plass til å bevege seg fritt. Stå slik at alle ser hverandre.