Nyheter  Tirsdag 1. november 2022

Oslo mangler lokaler for bredden i kulturlivet. Gå videre med Gamle Munch!

Oslo kommune utreder videre bruk av Gamle Munch, og byggets framtid skal behandles politisk i løpet av våren. Oslos musikkliv ser ingen andre muligheter enn at bygget beholdes til kulturformål.

Debattinnlegg Gamle Munch

I mai 1965 spilte en 18-årig saksofonist fra Årvoll med bandet sitt for et lydhørt publikum i monumentalsalen på Munchmuseet på Tøyen. Den unge saksofonisten var allerede da i starten av en eventyrlig karriere. Det er snart seksti år siden Jan Garbarek gjorde sin første konsert på Munch, og lokalene på Tøyen kan fortsatt få stor betydning for unge musikere, dansere, teater- og kunstnerspirer.

For i slutten av august åpnet kulturbyråden og kulturetaten det gamle museumsbygget for korttidsutleie til ulike kulturaktører. Lyset er slått på igjen, ett år etter at Munch flyttet ut. I høst har det myldret med liv innenfor veggene. KFUK-KFUM Forandringshuset og UngJobb i bydel Gamle Oslo har gjenåpnet dørene til kafeen, og gir ungdom fra bydelen grunnopplæring og yrkestrening. Musikkorganisasjonen AKKS Oslo har etablert kurs- og bandrom i de gamle verkstedarealene, og i utstillingssalene og foajeen pågår Oslo Arkitekturtriennale. I regi av en mengde ulike kulturprodusenter foregår det også dansekurs, forestillinger, kunsthappeninger, skaperverksteder, filmvisninger og konserter for store og små. Akkurat slik et levende kulturhus bør fungere!

Men - aktiviteten er midlertidig, og huset er foreløpig kun åpent fram til jul.

Oslo kommune utreder videre bruk av bygget, og gamle Munchs framtid skal behandles politisk i løpet av våren.

Oslos musikkliv ser ingen andre muligheter enn at bygget beholdes til kulturformål. For vi har ingen lokale kulturbygg å miste. Verken på Tøyen eller i Oslo.

Tøyen Sportsklubb er et forbilledlig eksempel som viser hvor mye fantastisk som kan oppstå når kommunen viser tillit til frivillige og ideelle aktører. Klubben har på få år vokst fra ingenting til å ansette 60 ungdommer og unge voksne som instruktører og trenere for 1500 medlemmer. Gjennom Sportsklubben og flere lignende aktiviteter har barn og unge i bydelen fått en aktiv fritid og flere steder å være.

Nå er tiden inne for at kommunen også gir barn, unge og voksne et bredt kultursted å være på Tøyen. Still Gamle Munch til rådighet, så skal Oslos mangfoldige kulturaktører fylle huset med aktivitet.

Med så mange ulike kunst- og kulturaktører i bygget gjennom testperioden nå i høst, ser vi konturene av et levende kulturhus med et mangfold av aktiviteter. Her kan det bli øvings- og produksjonsrom for dansere og musikere. Det kan bli atelierer og utstillingsrom for bildende kunstnere og kunsthåndverkere og konsert- og forestillingsarenaer for barn og unge side om side med profesjonelle utøvere. Det kan bli kulturstasjon med samarbeid mellom private, offentlige, ideelle og kommersielle kulturaktører. Kanskje kan det også bli lagerplass for kunst og musikkutstyr i kjelleren, og gjerne kontorfellesskap for kulturprodusenter. Og hvorfor ikke ei lita utescene på gresset foran hovedinngangen? Mulighetene er mange!

Kjære Oslos kulturpolitikere, la ikke kunsthistorien ende her. Bevar Gamle Munch og slipp barn, unge og voksne kulturutøvere inn!

Veronica Stokkmo, Oslo musikkråd
Anderz Døving, Klassisk
Anine Smith, Fargespill Oslo
Erik Fosland, Rockslo
Henriette Eilertsen, Improbasen
Ida Zalk, Ung i Kor Oslo
Ingunn Eck Sand, JM Norway
Jan Koop, Creo Oslo
John Ege, AKKS Oslo
Kari Grete Jacobsen, Østnorsk jazzsenter
Karstein Grønnesby, Norsk Viseforum
Kee Eide, Musikkbyen Oslo
Ketil Gutvik, NyMusikk
Linda Dyrnes, FolkOrg
Sigurd Engesnes, Norsk Sangerforum
Siri Kvambe, Samspill International Music Network
Thor Olav Fjellhøi, Norges Musikkkorps Forbund Øst
Tonje Kaada, Øyafestivalen
Torunn Kristoffersen, De unges orkesterforbund Oslo
Trond Moe-Larsen, Musikkontoret Møst
Unni Færøvik, Korpsnett
Øyvind Larsen, Oslo Jazzfestival