Sanganlegg / PA

Sanganlegget benyttes til sang, akustisk gitar, keyboards, DJ'er etc. Dette gjør at et sanganlegg bør være i stand til å håndtere mange utøvere på en gang. Anlegget bør være mobilt, slik at det også går an å benytte det i andre sammenhenger enn på øvingslokalet. Eks: Spillejobber, taleanlegg på 17.mai etc.

En vanlig feil er å kjøpe et anlegg som er for svakt i forhold til det reelle behovet. Resultatet er at anlegget kan gå i stykker: Høyttalere blir sprengt og forsterkere overbelastes/brenner opp.

Servicekostnader og utskifting av komponenter blir svært kostbart i lengden. Det billigste anlegget ble plutselig det dyreste. Og når anlegget sendes på service står dere uten sanganlegg. Med mindre dere har en snill musikkforhandler som lar dere få låne et annet anlegg i mellomtiden. Dette er den klassiske forskjellen på investeringskostnader og driftskostnader. Billig i innkjøp og dyr i drift. Tenk på den billige blekkskriveren du kjøpte. Hvor mye koster en ny blekkpatron?

Man kan snakke om tre hovedkategorier av sanganlegg: Passivt, aktivt og komponentbasert anlegg:

1. Passivt
Denne løsningen var mest vanlig før. Høyttalerne har passivt delefilter og mikser og forsterker er i en enhet, -gjerne med innebygd effektprosessor. For å utvide anlegget må man kjøpe ekstra forsterkere og høyttalere.

2. Aktivt
Et aktivt sanganlegg består av høyttalere med innebygd forsterker (aktive høyttalere) og separat mikser og blir mer og mer vanlig. Aktive høyttalere har gjerne èn forsterker for bassområdet og èn for diskantområdet (aktivt delefilter). Dette gjør at man utnytter hvert frekvensområde maksimalt.

Ønsker du mer trøkk i bånn kan man kjøpe ekstra sub-bass til systemet. Et aktivt sanganlegg bruker kun signalkabel fra mikser til høyttaler. Er dette et balansert signal (xlr/stereojack) kan mikseren stå langt unna høyttalerne uten tap av signal.

Det er enkelt å utvide anlegget der man trenger mer kraft og volum. Du kjøper flere aktive høyttalere og kobler dem til de du har fra før.

3. Komponentbasert
Et komponentbasert sanganlegg er vanlig i større PA - sammenhenger, men også i mindre skala. Det består av separate høyttalere, mikser, delefilter og forsterker(e).

Et komponentbasert anlegg kan fungere bra når delefilter, forsterker(e) og mikser settes i et rack (med hjul), og kobles permanent sammen. Hvis man ikke gjør dette kan det bli feilkoblinger, og det mangler fort en kabel eller to når anlegget skal kobles opp igjen. Dette anlegget passer best dersom dere har en del kunnskap om generell lydteknikk.

Hvilke faktorer skal man legge vekt på ved kjøp:

1. Utgangseffekt/watt:
Et anlegg som yter 2x 300 w RMS vil stort sett dekke de fleste behov. Både aktive anlegg og miksere med innebygd forsterker yter dette til en fornuftig pris.

For deg som vil vite mer: Dersom dere vil at anlegget skal spille dobbelt så høyt (=10 decibel mer) blir regnestykket slik: 3 dB høyere: 2x 600 watt - 6 dB høyere: 2x 1200 watt - 9-10dB høyere: 2x 2400 watt. Med andre ord: Hvis du har en rik onkel som heller vil kjøpe anlegg til deg enn ny bil, og du i tillegg er glad i å lempe tungt utstyr, kan dette være et alternativ. Men vi begynner nå å snakke om PA-anlegg som er beregnet til konsertformål, - og ting begynner virkelig å koste penger. Bruk heller pengene på å spille inn en CD så dere kan få flere spillejobber!

2. Tonekontroller/equaliser
En mikser med gode forforsterkere(preamper), bra mikrofoner, forsterker med kraftig strømforsyning og gode høyttalere gjør at du kun trenger tonekontroller til mindre justeringer.·

  • Mikser med bass (low) cut på hver kanal er å foretrekke.
  • Master equaliser gjør det enklere å tilpasse lyden etter hvordan øvingsrommet låter.
  • På hver kanal må det minimum være bass og diskant, helst også mellom (mid) tonekontroll.
  • En mikser kan bare til en viss grad kompensere for mangler.
  • Bruk ørene. Ikke tell antall knapper og lysdioder. Det er noe grunnleggende feil dersom anlegget ikke låter bra uten at du må skru mye. Mange aktive høyttalere har en egen mikrofoninngang (ofte uten tonekontroll). Prøv å koble en god mikrofon rett på denne og hør hvordan det låter. Er det metallisk diskant, hul mellomtone og udefinert bass bør du sjekke et annet alternativ. Dette er også en enkel metode for å sammenligne mikrofoner. Vet du at du har en bra aktiv høyttaler, er det bare å sjekke de forskjellige mikrofonene mot hverandre.

3. Høyttalerdimensjoner
De fleste kraftige fulltonekasser bruker 15 tommers "høyttalerelement i bassen (ca. 38 cm i diameter). Mange mener at 12 har finere sanglyd, siden delefrekvensen til diskantenheten ligger litt høyere enn i en kasse med 15" bass. Men en 12" tåler mindre belastning i bassområdet, og da trenger dere kanskje en ekstra sub, for å få trøkk i bassen. En 10" basshøyttaler vil fort bli for liten i et øvingslokale.

Det er ikke å anbefale å kjøre en basstromme gjennom et sanganlegg uten subbass. Dette stjeler mye effekt fra vokal, og de fleste kabinetter er heller ikke designet for dette formålet. Se: "Hva er forskjellen mellom et PA anlegg og et sanganlegg" nedenfor.

Øvrig utstyr:
Mikrofoner - I en øvingssituasjon vil du stort sett klare deg med en relativt rimelig mikrofon. Det finnes mange gode alternativer til under 500 kr pr stykk. Som regel er disse dynamiske. Be om mikrofonholder og kabel på kjøpet. De fleste vokalister har en fantastisk evne til å dukke opp på øving og forvente at mikrofoner/stativ er en selvfølge. Har du hørt om gitarister som drar på øving uten gitar? Med andre ord: Vokalister bør kjøpe seg en egen kvalitetsmikrofon og stativ, som også kan brukes på spillejobber.

Mikrofonstativer - De billigste varer i ikke lenge. Prøv å prute til dere noen bedre hvis dere kjøper et komplett anlegg.

Høyttalerstativ - Kjøp dette! Eller heng høyttalerne i ørehøyde. Dette gjør at anlegget blir mer effektivt. Stativer kan forhandles inn i prisen på et komplett anlegg.

Hva er forskjellen på et PA-anlegg og et sanganlegg?

Sanganlegg brukes vanligvis til øving. PA-anlegg brukes vanligvis til konsert. Et PA- anlegg er beregnet på å bringe lyden ut til publikum. Avhengig av hvor stort spillestedet er vil størrelsen på anlegget variere fra små trubaduranlegg til enorme festivalrigger på flere hundretusen watt. Også lydanlegg i teater og konserthus kan regnes som PA -anlegg. En egen tekniker vil i de aller fleste situasjonene kontrollere lyden fra en mikseposisjon ute blant publikum. PA -anlegget spiller for publikum.

Musikerne på scenen har behov for et anlegg som spiller for dem. Dette kalles for et monitoranlegg. Høyttalere som henger fra lysriggen, er skjult i scenegulvet, står på siden av scenen (kalles sidefills) er alle eksempler på ulike monitoranlegg. I tillegg kan det være en egen monitormikser på scenen. En egen monitortekniker gir hver enkelt musiker den lyden han eller hun vil ha. Etter hvert har også trådløs "in ear" monitoring blitt mer og mer vanlig (ser ut som små walkmanpropper i ørene).

Oppsummering:

  • Et sanganlegg skal brukes av mange forskjellige musikere og kan aldri bli enkelt nok å betjene.·
  • Prisene har gått kraftig ned de siste årene, og det er mulig å få mye igjen for pengene.
  • Lag en spesifikasjon etter listen bakerst i boken og send den til flere forhandlere. Internett er glimrende til dette bruket.·
  • Be om pristilbud. Opplys at dere har fått penger fra MVO - da får dere enda bedre priser!